Gebouwd door: W. van Leeuwen te Leiderdorp, 1956 |
||
|
||
Hoofdwerk C-g3: |
Borstwerk C-g3: |
Pedaal C-f1: Koppelingen: |
Oorspronkelijk was een Sesquialter 3 sterk en een Fluit 4' voorzien op het Hoofdwerk, hiervoor is thans een Quint geplaatst en een Kromhoorn. Als reservering was een Spitsgamba 8' (C-H gecomb met Rfl) voorzien. Op het Borstwerk was een Kromhoorn voorzien, hier staat nu de Sesquialter 2 sterk. Voor de reservering was een Cymbel 2 sterk gedacht. |
November 2006, bezoek aan orgelOp de website van de "Vereniging voor Kerkrentmeesterlijk beheer in de PKN" staan diverse orgels te koop. Meestal is het omdat enkele kerken samengaan en dus gebouwen met inventaris overbodig worden. Voor onze kerk leek het orgel van de Maranathakerk te Leiden misschien wel interessant. Ter plaatse zijn 3 PKN-kerken samengegaan zodat oa dit gebouw overbodig werd. De kerk met orgel bleek geheel verkocht te zijn aan Romeyn Projectontwikkeling. De projectontwikkelaar stelden het orgel beschikbaar voor kerkelijke gemeente tegen overplaatsingskosten, ofwel: het kost alleen het afbreken en weer opbouwen. Op 24 november 2006 zijn C. de Geus, D. van Splunder en A. de Gans ter plaatse gaan kijken. Helaas was de stroom voor het orgel afgesloten, maar we kregen toch een goede indruk van de kwaliteit van het orgel. We hebben de maten van het orgel genomen en het instrument blijkt te passen op de galerij voor onze kerk.
December 2006, bezoek aan orgel.
Toch was de wens het orgel zelf te horen. Op 8 december 2006 is weer een hele delegatie (met aggregaat)op weg naar Leiden gegaan. Deze bestond uit: C. de Geus, Klaas en Krijn Breen, J. Koese, M. ten Cate en A. de Gans. Daarnaast waren 3 orgelbouwers uitgenodigd om het orgel te inspecteren en om een offerte te maken; nl. Pels en van Leeuwen te 's Hertogenbosch, Van den Heuvel te Dordrecht en Nijsse uit Oud-Sabbinge. J. Koese heeft ter plaatse de aansluiting van het orgel op het stroomnet hersteld (het aggregaat bleek niet nodig te zijn) zodat we ruim een uur het orgel konden horen. De orgelbouwers konden het orgel goed inspecteren en zijn er, naar we begrepen hebben, geen gekke dingen te verwachten. We hebben ter plaatse besloten het orgel over te nemen.
Op woensdagavond 13 december zijn alle offertes bekeken en is na lang vergaderen besloten om Van den Heuvel te Dordrecht opdracht te geven.
December 2006, demontage orgel
Op maandag 18 december 2006 is begonnen met het demonteren van het orgel van de Maranathakerk in Leiden. Aanwezig waren 4 personen van orgelbouwer Van den Heuvel uit Dordrecht. Onze gemeente was met 5 man sterk vertegenwoordig. Met zoveel personen gaat het werk snel en dat resulteerde aan het einde van de 1e dag dat alle orgelpijpen en enkele onderdelen zoals kas(t)deuren zijn gedemonteerd en zijn vervoerd naar de opslagplaats bij de orgelbouwer. Op de dinsdag daarna is vervolgens de hele kas gedemonteerd en zijn alle overgebleven onderdelen (waarvan sommige onderdelen behoorlijk zwaar zijn) naar de beganegrondvloer getakeld. Naast de 4 personen van de orgelbouwer staken ook nu weer een aantal gemeenteleden hun handen uit de mouwen. Rond 13.00 uur was het werk gereed. Op donderdag 21 december zijn de overgebleven onderdelen onder aanwijzing van dhr. Van den Heuvel door gemeenteleden en andere hulpvaardigen ingeladen in de vrachtwagen van dhr. J. Aleman uit Ouddorp en vervoerd naar de opslagplaats van de orgelbouwer. Daar zal naar alle onderdelen worden gekeken en waar nodig enige reparatie worden verricht zodat het straks voor vele jaren goed kan functioneren.
Januari 2007, bezoek werkplaats
Op zaterdag 13 januari 2007 hebben enkele kerkvoogden en organisten een bezoek gebracht aan de werkplaats van orgelbouwer Van den Heuvel te Dordrecht. Aanleiding was de inspectie van alle onderdelen van het orgel door de orgelbouwer en het advies wat hij had gegeven voor reparatie. Ter plaatse was goed te zien welke mankementen er zijn en hoe dit kan worden verbeterd. Er is besloten om alle geadviseerde herstellingen uit te voeren. Als deze herstellingen zullen zijn uitgevoerd zal het orgel in technisch zeer goede staat zijn zodat het weer jaren goed kan functioneren.
Februari 2007, bericht van de orgelbouwer
Een paar weken geleden zijnonze medewerkersmet het herstel van de windladen begonnen: De kurkringen werden algeheel verwijderd van de dekplaat en stokken,en daarna zijn deze delengeschuurd. Het bleek dat de slepen met kurkafdichtingen wel erg slordig waren gemaakt; de gaten tussen de dekplaat, registerslepen en stokken bleken slecht te corresponderen waardoor er behoorlijk windlekkage ontstond. Ook de z.g. opleg rond de gaten (nodig om het weglopen van de wind naar de pijp te voorkomen) was in veel gevallen minimaal; soms was er slechts 1mm opleg!
De sleepconstructie in de windladen werdaan het begin van de jaren '90in het orgel veranderd, de maatvoering en de afwerking van de nieuwe delen was echter slordig en dus minimaal. Er is tijdens deze werkzaamheden ook erg veel vuil in de cancellen gevallen ( dit was nooit meer weggezogen waardoor er hele vuilophopingen in de cancellen ontstonden!). We hebben de gaten zover als noodzakelijk aangepast (sommige gatenwerdendichtgemaakt door het inlijmen met een prop hout en daarna werden de gaten opnieuw in een andere maatvoering geboord). Ook hebben we een aantal gaten in de slepen veranderd. Vervolgens hebben we nieuwe ringen van een speciaal geweven doek op de dekplaat en tegen de stok gelijmd. De dammen tussen de slepen werden nagezien, de slepen werden waar nodig hersteld en van een ondersteuning voorzien bij de sleepkoppen zodat lekkage door afzakken van de zwaardere sleepkoppen voorkomen wordt. De bramen in de slepen en de pijpstokken werden voor zover nodig weggehaald en daarna werden deze delen gepolijst.De slepen werden opnieuwin de grafiet gezet zodat alles weer zo glad als mogelijk is. De verende afsluithulsjes werden schoongemaakt zodat alles weer zo goed mogelijk langs de sleep kan functioneren. De cancellen en de speelventielen zijn vanzelfsprekend schoon gemaakt!
Men is met de demontage van de balgen begonnen. Zoals wij u al informeerden was het leder van de windladebalgen niet goed, ook de leren hoekverbindingen waren slecht. Wij zijn begonnen om alles geheel te demonteren en het leer van deze balgen algeheel te vernieuwen. De losse balg die op de loopplank achter het orgel stond is merkwaardig genoeg in een veel betere staat. Ook de zwikkels ( leren hoekver-binding) zien er nog goed uit. Enrand van het leer is wat aangetast, mogelijk door vuil ( kalkstof van de muur) en wij stellen voor dit deelte vernieuwen. Het andere leer ziet er zoals geschreven nog goed uit en ik zie dan ook geen reden om dat op dit moment algeheel te vervangen voor nieuw. Daarnaast is genoemde balg ook later gemakkelijk te demonteren, dus deze werkzaamheden kunnen indien noodzakelijk ook over 10 of 20 jaar plaatsvinden.
Maart 2007, bericht van de orgelbouwer
Het volgende is uitgevoerd:
Speeltafel:
Schoonmaken ivoor en ebbenhout klaviatuur en vuil onder de toetsen verwijderd. Verminderen ruimte ( speling) toetsen zodat alles minder "rammelt" Deel van de viltschijfjes is vervangen voor nieuw kernlaken. Groene invoering ogen winkelhaken in speeltafel opnieuw invoeren.
Pedaalklavier:
Leder op uiteinde toetsen vervangen voor cloth of leder, en afstelling achterveren aangebracht en pedaal afgeregeld.
Vouwbalgen:
Bij 2 balgen was het nodig het leer algeheel te vernieuwen, de balg achter het orgel is bijgeplakt.
Windladen:
Schoonmaken van de pertinax ringen en polijsten van de slepen. De ringen op de slepen zijn vervangen voor ringen van speciaal geweven doek en de stokken zijn geschuurd. De speelventielen zijn gereinigd en de ventielveren opnieuw afgeregeld. De windlekkage bij de windladevoorslagen is verholpen door het opdikken van het leder.
Bij de pedaalwindladen zit geen sleep, het in en uitschakelen van het register vind plaats door een windafsluiter. Tussen de dekplaat en stok zitten kurkschijven gelijmd die vergaan zijn. Deze zijn vervangen voor ringen van geweven doek.
Windkanalen:
Een aantal verkroppingen zijn opnieuw afgeplakt met leder.
Afsluitmateriaal uiteinden (waar de kanalen tegen de laden / balg geschroefd worden) zijn vervangen door nieuw, meer flexibel windafdichtingsmateriaal
Pijpwerk:
3 pijpen van de Subbas voorzien van koperen binnenvoeten en manchetten van vertind koper rond de bovenlabia, 1 pijpdeksel gerestaureerd, diverse ondervoetjes gereapreerd.
3 pijpjes van de Mixtuur aangevuld.
Algemeen:
Het geheel valt nog binnen de raming van uren en materiaalkosten zoals eerder opgegeven.
Juni 2007, bezoek werkplaats
Op 16 juni 2007 hebben enkele leden van de kerk een bezoek gebracht aan de werkplaats van orgelbouwer Van den Heuvel te Dordrecht. De reden was dat het orgel voor het grootste deel is gerepareerd en in de werkplaats is opgebouwd.
Dit is noodzakelijk om de orgelpijpen verticaal op te stellen. Als ze horizontaal in een kist opgeslagen zouden worden zullen ze na verloop van tijd inzakken (ovaal worden). Ter plaatse is besproken hoe
November 2007, pedaaluitbreidingOp woensdag 14 november is bij dhr. van de Hoef in Veenendaal(die handeld in 2e hands orgelpijpen) een houten Subbas 16' opgehaald welke als uitbreiding op ons orgel zal worden aangebracht. de plaatsing van het orgel in onze kerk in de planning kan worden gevoegd. Ook zijn enkele technische zaken voor de klank van het orgel besproken waarover we nog een voorstel zullen krijgen van de orgelbouwer.
Deze houten Subbas wordt als uitbreiding op het pedaal aangebracht en geeft eenbetere bas dan de metalen Spitsgedekt. De bestaande Spitsgedekt 16' zal worden vermaakt tot 8' door de afdekking (vandaar de naam gedekt) er af te halen. Deze wijziging was, met het oog op een eventuele toekomstige vergroting van de kerkzaal, onder andere geadviseerd door de orgelbouwer. De houten Subbas is afkomstigvan het voormalige orgel uit 1938 van orgelbouwer Koppejanvan de Gereformeerde Gemeente te Rijssen.
De pijpen zijn naar orgelbouwer van den Heuvel in Dordrecht gebracht. Deze zal de pijpen nakijken en waar nodig bijwerken. De lade, waaraan de pijpen zullen worden verbonden, is door de orgelbouwer al voorbereid voor plaatsing in Goedereede. Er is ook al afgesproken dat we op zaterdagmorgen 24 november 2007 het gehele orgel gaan vervoeren naar Goedereede. In de week erop (26 t/m 30 november 2007) zal het orgel worden opgebouwd en speelklaar worden gemaakt.
November 2007, opbouw orgel
Op zaterdag 24 november hebben we het orgel bij de orgelbouwer opgehaald en in de kerk opgeslagen. Maandag 26 november is begonnen met de opbouw. Dit heeft, met enkele onderbrekingen ongeveer 2 weken geduurd. Het orgel was op tijd gereed om dienst te kunnen doen in de 1e kerkdienst op zondag 16 december 2007.
Huidige Dispositie:
|
||
Hoofdwerk C-g3: |
Borstwerk C-g3: |
Pedaal C-f1: Koppelingen: |
De houten Subbas is opgesteld op een verhoogde vloer achter het orgel. Het komt uit het voormalige orgel van de gereformeerde gemeente te Rijssen (1938, orgelbouwer Koppejan). |